Type to search

Science

Taoïsme geeft unificatie in de wetenschap

Het Taoïsme, al 2500 jaar oud uit China en iedereen dacht dat het een filosofie was en nog nooit heeft iemand ook echt gekeken of dit ook op de natuurkunde past. Er is zelfs een boek uit 1975 ‘The Tao of Physics’, maar nergens in dat boek probeert de schrijver letterlijk de Tao op de natuurkunde te passen. De natuurkunde is heel serieus en iedereen weet dat unificatie heel ingewikkeld moet zijn en ook nieuw, het kan dus nooit één polarteit zoals het Taoïsm zijn wat unificatie geeft, dan zou de wetenschap voor schut staan.  De Tao, twee tegenovergestelde entiteiten die alles omvatten, het zijn en het niet zijn, de hemel en de materie, de vrouw en de man. Samen zijn ze in staat om kinderen te krijgen, vanuit het niets, samen is het compleet. Dit is het Taoïsme, exact zoals Confucius of Loa Tzu het beschreven en veel mooier als ik ooit zou kunnen. Zij beschrijven de weg van het zijn, van het bestaan dat in de hemel staat. Het zijn staat onder de hemel, en dit is waaraan het zijn gehoorzaamt. Het past perfect en exact op de natuurkunde wetten, je zet de hemel in verschil met de materie en je begrijpt waar de spanning vandaan komt. De materie staat volledig met zijn gehele massa in totaal verschil met de hemel, wat een echt veld is en daarom ontploft de materie en maakt zichzelf zo klein mogelijk en beweegt als een gek en gaat de gehele miljarden jaren durende evolutie door om een hoger balans te vinden. Het is perfect, het is excellent, subliem, waanzinnig simpel en eindeloos intelligent, wat een systeem. En onze wetenschappers zagen het niet, die bleven maar zoeken naar het verlengde van de materie zelf, alsof er nog weer een ander deeltje het vorige moest verklaren. Dat het geheel een balans is, kwam niet bij de wetenschapper op omdat het balans dan uitkomt bij jezelf, terwijl een wetenschapper altijd van zichzelf weg kijkt en de boel buiten zichzelf analyseert. Plus uiteraard dat het zien van unificatie het meest hoog opgelopen emotionele ontdekking ooit is geworden, wat het bijna onmogelijk maakt voor een ieder die er naar op zoek is. Maar unificatie blijkt kleuter eenvoudig en dus niet eens nieuw, het is exact het Taoïsme, behalve dat ze toen nog niks wisten van atomen en moleculen en alles en nu wel.